Verantwoordingsverslagen per leeruitkomst
Programmaleeruitkomsten
op deze pagina staan 2 leeruitkomsten verdeeld in 4 subleeruitkomsten wat gaat over mijn sportkundige identiteit waaraan voldaan moet worden in het derde jaar van de opleiding sportkunde aan de Hanzehogeschool. Eerst volgt er een beschrijving van de PLU waarop er beschreven wordt op welke manier ik deze bezit.
Programmaleeruitkomst 11
De student demonstreert de ontwikkeling van zijn sportkundig vakmanschap door middel van reflectie en refereert daarbij aan relevante ontwikkelingen in de sportwereld.
&
De student demonstreert de ontwikkeling van zijn professionele beroepshouding door middel van reflectie en maakt daarbij de koppeling met literatuur en andere kennisbronnen.
Situatie :
Als sportkundige heb ik in jaar 2 stage gelopen bij voetbalvereniging Be Quick 1887. Deze stage heb ik gedaan samen met nog 3 studenten van de opleiding sportkunde. Tijdens deze stage heb ik me bezig gehouden met verschillende vraagstukken die spelen binnen de verenigingsleven en ben ik ook bezig geweest met het organiseren van evenementen als sportkundige. De centrale opdracht die ik samen met mijn stagegroep moest uitvoeren was een algemeen plan/advies ontwikkelen om te zorgen voor het vergroten en het behouden van het ledenaantal bij Be Quick 1887 omdat je in de sportwereld veel krimping ziet in ledenaantal bij verenigingen.
Taak :
Om tot een goed advies te kunnen komen voor de vereniging Be Quick 1887, moest ik veel onderzoek doen naar de interne en externe factoren van de vereniging waaruit er punten naar voren komen die betrekking hebben tot het uiteindelijke advies. Door interviews af te nemen en veel contact te leggen met sleutelpersonen in de vereniging kwamen er sterke punten en pijnpunten naar voren die van waarde zijn voor een goed onderzoek. Door verschillende benchmarks te ontwikkelen kon ik vanuit verschillende literatuur kijken naar sterke en zwakke punten waar andere organisaties tegen aan liepen om zo tot goede en passende oplossingen te komen voor mijn eigen stageorganisatie Be Quick 1887.
Acties :
tijdens het stagejaar bij Be Quick 1887 heb ik onderzoek gedaan naar de vereniging zelf, dit heb ik gedaan doormiddel van een interne en externe analyse. Voor de interne analyse heb ik veel deskresearch gedaan over de vereniging zelf en interviews afgenomen om zo alles te weten over wat er speelt binnen de club, tijdens de externe analyse heb ik gebruik gemaakt van een DESTEP model om zo alle externe factoren in kaart te kunnen brengen waar de club rekening mee moet/kan houden om te zorgen dat de vereniging in kan spelen op de factoren waar ze niet veel invloed op hebben. Vanuit deze analyse is een SWOT uitgekomen waarbij de sterke, zwakte, kansen en bedreigingen uit komen die zinvol zijn voor de vereniging. Om een passend advies te kunnen geven voor de vereniging heb ik gekeken naar wat andere verenigingen doen betreft ledenbehoud of werven, dit heb ik gedaan doormiddel van verschillende benchmarks om kracht te kunnen geven vanuit de literatuur aan mijn eigen stageorganisatie. Tussen de onderzoeken door moest ik mijn analyses presenteren aan mijn opdrachtgever die mij vervolgens feedback gaf op de gemaakte producten en mijn persoonlijke ontwikkeling , op deze manier kon ik reflecteren op de producten die ik had ontwikkeld en deze verbeteren in de toekomst en kijken naar hoe ik persoonlijk kon groeien als sportkundige.
Resultaat :
Door de onderzoeken te maken kreeg ik inzicht in de ontwikkelingen in de sportwereld op het niveau van het verenigingsleven, zo kreeg ik nieuwe inzichten over de problematiek die veel verenigingen voelen als het gaat om ledenbehoud. Ook door veel naar de literatuur te kijken op het gebied van ledenbehoud doormiddel van benchmarks kreeg ik nieuwe inzichten over de manieren waarop verenigingen leden kunnen werven en behouden. Door in het stagejaar veel onderzoek te doen naar de vereniging heb ik een passend product kunnen ontwikkelen voor Be Quick 1887 dit impact kan hebben op het creëren van meer leden. Door veel interviews te hebben afgenomen met verschillende personen in de verenging is het eindproduct iets wat past binnen de wensen en behoeften van de organisatie zelf en daadwerkelijk impact heeft op Be Quick zelf. Door tussentijds veel het gemaakte werk te presenteren heb ik meer geleerd over de manier van werken door feedback en reflectie te krijgen van de opdrachtgever wat zorgt voor het ontwikkelen van mijn sportkundige beroepshouding.
Reflectie :
Als ik terugkijk op het stagejaar heb ik veel geleerd over de sportwereld in de praktijk, door mee te hebben gelopen in de organisatie heb ik veel geleerd over het doen van gepaste onderzoeken die zinvol zijn voor de organisatie. Door veel te presenteren van de gemaakte opdrachten kan ik beter reflecteren op mijzelf als sportkundige en wie ik wil zijn in de wereld van sport. Door veel interviews te hebben gehad met mensen uit het werkveld en gekeken naar de literatuur over de ontwikkelingen in de sportwereld heb ik meer kennis vergaard als het gaat over de sportwereld zelf, dit heeft meegeholpen aan mijn persoonlijke ontwikkeling als sportkundige en mijn beroepshouding in het werkveld.
Programmaleeruitkomst 12
De student reflecteert op de eigen sportkundige identiteit en vergelijkt dit met de feedback en mening van opdrachtgevers, collega's en klanten op zijn professionele prestaties.
De student demonstreert zijn ontwikkeling
aangaande zelfsturing, veerkracht, gedrevenheid en leergierigheid als onderdeel
van zijn sportkundige identiteit.
Situatie :
Mijn ontwikkeling in de afgelopen jaren op het gebied als sportkundige waarin ik veel projecten heb neergezet, wat terug te zien is in de mening en feedback van opdrachtgevers, collega's en klanten over mijn professionele prestaties en producten als sportkundige. Deze zijn te herleiden uit mijn stage in jaar 2 bij Be Quick 1887 en bij het vak Vitality@work in jaar 1 van de opleiding.
Taak :
Tijdens de gehele opleiding heb ik verschillende opdrachten en projecten moeten uitvoeren voor opdrachtgevers en klanten, hierbij moest ik samen met een aantal andere sportkunde studenten projecten neerzetten in de praktijk. Bij Vitality@work moest ik een vitaliteitsconcept ontwerpen en realiseren voor het callcenter Webhelp in Groningen. Voor deze opdracht moest ik en mijn projectgroep van Webhelp, de opdrachtgever passende programma's ontwikkelen die zinvol waren voor de klanten, in dit geval de medewerkers van het bedrijf. Voor deze opdracht moest ik en mijn projectgroep verschillende analyses maken zoals een doelgroep analyse en een DESTEP om zo passende vitaliteitsprogramma's te ontwikkelen voor de werknemers. Ook tijdens mijn stage moest ik van de opdrachtgever passende concepten ontwikkelen voor de leden wat in dit geval de klanten waren. Hierbij zijn er verschillende manieren gebruikt om tot passende oplossingen te komen, zoals vraagstukken formuleren, prototypes ontwikkelen en implementeren en passende adviezen formuleren.
Acties :
De acties die ik heb verricht om tot professionele producten te komen voor het vak Vitality@work waren veel in contact komen met de klanten doormiddel van enquêtes en interviews om zo de wensen en behoeften van de doelgroep te achterhalen. Door met mijn collega studenten passende interventies te ontwikkelen voor de werknemers van Webhelp die inspelen op de behoefte konden er duurzame oplossingen worden bedacht om zo de vitaliteit van de werknemers te verbeteren, wat de wens was van de opdrachtgever Webhelp. Tijdens mijn stage bij Be Quick 1887 heb ik veel moeten communiceren met veel verschillende personen binnen de organisatie om te komen tot een passend prototype en adviezen wat zinvol is voor de vereniging Be Quick 1887 en wat inspeelt op de wensen en behoeften van de opdrachtgever.
Resultaat :
Tijdens alle werkzaamheden en onderzoeken tijdens het vak Vitality@work was het uiteindelijke resultaat dat ik samen met mijn collega studenten een infographic en interventies heb ontwikkeld voor het callcenter Webhelp. Deze infographic bestond uit feitjes en weetjes over gezond leven op de werkvloer en de ontwikkelde interventies waren beweegconcepten die konden worden uitgevoerd op de werkvloer zoals, lunchwandelingen en yoga. Ook door de theorie nudging toe te passen hebben wij geprobeerd om de werknemers intrinsiek te motiveren om de trap te pakken in plaats van de lift. De werkzaamheden binnen mijn stage in jaar 2 bij Be Quick resulteerde in een passend prototype en adviezen op het gebied van ledenbehoud en ledenwerving, de adviezen geven een duurzame manier weer waar de vereniging Be Quick zonder veel kosten toch leden kan werven en behouden.
Reflectie :
Als ik terugkijk op de
groepsprocessen die ik heb doorlopen in de aflopen jaren merk ik dat ik
gegroeid ben in het maken van professionele producten die passend zijn voor de
specifieke doelgroepen. Ik merk dat ik beter ben gaan kijken naar de informatie
die ik kan gebruiken en toepassen wat mij als student wel leergierig maakt. Ik leer
van elk groepsproces weer meer over het werken voor opdrachtgevers en klanten
en neem feedback mee naar volgende opdrachten wat resulteert in betere resultaten.
Ik merk ten opzichte van jaar 1 dat mijn zelfsturing en gedrevenheid beter is
ontwikkeld waardoor ik meer zelfregulatie heb ontwikkeld. Ik zou mezelf wel
meer willen verbeteren in het direct initiatief nemen wat ik vaak nog op mij af
laat komen. Ik ben gedreven om mijzelf te blijven ontwikkelen als sportkundige en
probeer alle vormen van feedback en verbetering mee te nemen in dit proces.