PLU´S Stage jaar 2

Programma leeruitkomsten 

op deze pagina staan vijf verschillende programma leeruitkomsten waaraan voldaan moet worden in het tweede stagejaar van de opleiding sportkunde aan de Hanzehogeschool. Eerst volgt er een beschrijving van de PLU waarop er beschreven wordt op welke manier ik deze bezit.

Programma leeruitkomst 3

De student coördineert onder begeleiding, in afstemming met relevante stakeholders, sport- en beweegprojecten en -programma's

Situatie :

Tijdens mijn stage bij BeQuick 1887 ben ik in situaties gekomen waarin ik moest vergaderen met relevante stakeholders over hun initiatieven om sport- en beweegprojecten te ontwikkelen voor de stageorganisatie BeQuick 1887. De situaties waarin ik deze leeruitkomst hebben kunnen ontwikkelen waren doormiddel van het ontwerpen van het prototype, wat als stappenplan dient om elk jaar meer leden te werven voor de organisatie en training geven aan de jongste jeugd onder leiding van de trainers van Bequick 1887.

Taak :

Voor de opdracht Beroeps product moest ik samen met mijn stageteam een prototype ontwikkelen en testen die van toepassing kan zijn voor de vereniging BeQuick 1887. Om het prototype meer kracht te geven hebben wij als groep 4 benchmarks gehad om zo tot een geschikt prototype te komen voor onze eigen stageorganisatie. Ik heb tijdens een benchmark een interview gehad met een medewerker van de sporthopper Groningen dat onderdeel is van de gemeente. Ook moest ik om het prototype kracht te geven veel in gesprek met de hoofdjeugdopleiding van BeQuick 1887, door deze gesprekken wist ik wat de knelpunten en sterke punten waren van de organisatie om zo een passend en kloppend prototype te ontwikkelen voor de organisatie. Ook heb ik wanneer het nodig was bijgesprongen om training te geven aan de jongste jeugd van BeQuick 1887. Om goed te helpen tijdens de trainingen heb ik veel contact gehad met de coördinator van de trainingen om te weten wat mijn taak was tijdens de trainingen, dit kon variëren van rondlopen en het overzicht te bewaken of daadwerkelijk zelf training geven aan de jeugd.

Acties :

De taken die ik heb verricht om de benchmarks te kunnen schrijven is het opstellen van een vragenlijst, om goed tot een duidelijk beeld te komen van wat ik zelf wou weten was het belangrijk om de goede vragen te stellen die zinvol zijn voor onze eigen organisatie. Het is belangrijk dat de stakeholder betrokken wordt bij het prototype en het testen daarom was de sporthopper een sterke stakeholder omdat deze proeftrainingen regelen voor nieuwe jeugdleden. Een erg belangrijke actie die ik heb verricht om het prototype kracht en vorm te geven is de communicatie tussen mijzelf en het bestuur. Deze actie is zo belangrijk omdat het zin moet hebben voor de organisatie, wat uit gesprekken met de hoofdjeugdopleiding naar voren kwam is dat er een prototype moet worden gecreëerd voor het ledenwerven voor de jeugd omdat dit een knelpunt is voor de vereniging.

Resultaat :

De acties die ik heb uitgevoerd hebben ervoor gezorgd dat er meer informatie is opgedaan over het ontwikkelen van een gepast prototype voor de stageorganisatie. De acties die ik heb uitgevoerd zijn contact opnemen met verschillende stakeholders buiten de vereniging zoals andere verenigingen en gesprekken met de hoofdjeugdopleiding van BeQuick 1887, dit resulteerde in dat er veel informatie is vergaard om te komen tot een goed stappenplan wat zinvol is voor de organisatie BeQuick 1887.
Door voorafgaand te weten wat werkt bij andere organisatie kan dat worden toegepast op het eigen prototype, dit geldt hetzelfde voor de punten die niet werken bij andere organisaties. De sporthopper is een stakeholder van BeQuick die goed van pas is gekomen tijdens het onderzoek.

Reflectie :

Ik kijk terug op een project waarin ik heb geleerd over het werken met andere personen buiten de vereniging en deze vervolgens betrekken in onderzoeken. Door veel samen te werken met mijn stagebegeleider en stageteam heb ik stappen gezet in het onderzoeken van informatie over andere organisaties wat zinvol kan zijn voor ons eigen project. Het was niet de eerste keer dat ik stakeholders moest betrekken om iets te ontwikkelen voor een organisatie, ik heb dit eerder moeten doen in mijn eerste jaar van mijn studie tijdens het vak vitality@work. Ik vond het de eerste keer best lastig om contact te leggen met personen/organisaties die voor mij nog niet bekend waren en om met deze personen in gesprek te gaan. Tijdens dit stagejaar heb ik mezelf verbeterd in het contact leggen en informatie te verkrijgen van personen/organisaties, ik heb me hierin verbeterd omdat ik me dit jaar meer een werknemer voelde die iets voor elkaar moest krijgen voor de organisatie dus was het voor mij makkelijker om contact te leggen omdat ik voelde dat ik het echt deed namens de organisatie en niet als student. 


Programma leeruitkomst 6

De student geeft leiding aan professionals en/of vrijwilligers in het realiseren van een beroepsprestatie.

Situatie :

Tijdens mijn stage bij BeQuick 1887 heb ik leiding gegeven aan vrijwilligers tijdens de Bequick Cup. De BeQuick cup is een trainingskamp voor de jeugdleden van de vereniging dit evenement word uitgevoerd over 3 dagen. De rol van mij binnen de Bequick cup was een coördinerende en leidinggevende functie, de voorbereiding van dit evenement heeft circa 4 weken geduurd om te organiseren. Personen die betrokken waren bij dit evenement waren de trainers van de jeugdteams, de hoofdjeugdopleiding en de spelende jeugdleden. In deze dagen ben ik meerdere malen in de situatie gekomen dat ik leiding moest geven en coördineren.

Taak :

Voor de Bequick cup moest ik samen met mijn stageteam een voetbal cup organiseren samen met het 1ste elftal van BeQuick. Tijdens de voorbereiding waren wij verantwoordelijk voor de organisatie van het toernooi, zoals wedstrijdschema´s, teamindelingen, draaiboeken en een dagdraaiboek voor de daadwerkelijke dagen zelf. Op de daadwerkelijke dagen zelf had ik een coördinerende rol, hierbij was mijn taak om de vrijwilligers instructies te geven van wat er van de vrijwilligers werd verwacht en wat een taken waren voor de BeQuick Cup. De manier waarop ik ben gaan communiceren met de vrijwilligers was doormiddel van proactief aanwezig te zijn bij het evenement, hiermee bedoel ik dat ik veel langs de vrijwilligers ben gegaan om te vragen hoe het verliep, of ze ergens tegen aanliepen en of ze er plezier in hadden. De vrijwilligers die meehielpen waren jeugdtrainers, spelers van het eerste elftal en de trainer van het eerste elftal. De leeftijdscategorie van de vrijwilligers zat tussen de 18 en 35 jaar, zo het ik dus ook leiding moeten geven aan personen die ouder waren dan dat ik zelf ben.

Acties :

Voorafgaand aan het evenement moest ik samen met mijn stageteam een indeling maken voor welke vrijwilliger/trainer er bij elk onderdeel zou komen te staan, door samen met een speler van het eerste die ook betrokken was tijdens het evenement de indeling te maken konden we de spelers van het eerste passende inzetten bij verschillende onderdelen. Op de dagen zelf was ik verantwoordelijk dat alles goed en soepel verliep, om hiervoor te zorgen heb ik voorafgaand het evenement de vrijwilligers toegesproken over wat de verwachtingen en taken zijn van de vrijwilligers. Tijdens het evenement liep ik rond de accommodatie om te kijken of alles verliep zoals in het schema stond aangegeven en om als aanspreekpunt te functioneren tijdens het evenement. Een voorbeeld hiervan is dat tijdens het evenement sommige vrijwilligers niet duidelijk wisten hoe de jeugdleden moesten wisselen, hierbij sprong ik in om de vrijwilligers te helpen met hun onduidelijkheden.

Om goed als aanspreekpunt te kunnen handelen heb ik veel contact gehad met de vrijwilligers om te zorgen dat het zo soepel mogelijk verliep dit heb ik gerealiseerd door veel praatjes te maken met de vrijwilligers over hoe de dag verliep, of ze ergens tegenaan liepen en natuurlijk of de vrijwilligers en jeugdleden het naar hun zin hebben.

Resultaat :

Omdat ik veel in het contact stond met de vrijwilligers/trainers ontstond er een goede band tussen coördinator en vrijwilliger, hierdoor was het makkelijker om naar de vrijwilligers toe te lopen ook al was het om maar even een praatje te maken hoe de dag ging. De goede band resulteerde in dat de 2de dag van de voetbal cup goed en soepel verliep met de vrijwilligers/trainers, de oefeningen stonden sneller klaar tijdens de start van de dag en de trainers wisten beter wat hun taken waren tijdens de dag.

Reflectie :

Ik kijk terug op een leerzame periode waarin ik mijzelf heb ontwikkeld op het gebied van coördineren en leidinggeven aan mensen in het werkveld en vrijwilligers. Ik heb vaker een toernooi/evenement georganiseerd waar vrijwilligers betrokken bij waren maar dit waren meestal personen die ik goed ken zoals klasgenoten en teamgenoten, tijdens dit evenement kwam ik voor het eerst in aanraking met leidinggeven aan personen/vrijwilligers die ik niet ken en dat vond ik best spannend. Ik heb vooral veel geleerd doormiddel van interactie met vrijwilligers en betrokkenen, om meer open te zijn als aanspreekpunt kwamen vrijwilligers sneller naar mij toe dit merkte ik omdat ik de eerste dag van het evenement iets terughoudender was omdat ik de vrijwilligers niet kende en dit best spannende vond omdat de vrijwilligers elkaar wel goed kenden. De tweede dag kwam ik meer in mijn rol omdat ik mezelf zelfverzekerder voelde door de feedback die ik kreeg na de eerste dag van de vrijwilligers die zeiden dat zee een prettig dag hadden ervaren waarbij ze goed werden geholpen door mij als coördinator. Op de tweede dag stapte ik vaker af op vrijwilligers om te vragen of het verliep en hoe ze de dag ervaarden en was ik meer proactief bezig met het sturen van de vrijwilligers wat resulteerde in dat de dag van het evenement goed verliep en er duidelijke taken waren. Ik vond het leuk om deze rol te vervullen en heb veel geleerd van deze ervaring. 

Programma leeruitkomst 7

De student managet en organiseert werkprocessen op zijn stage. 

Situatie :

Tijdens mijn stage bij Bequick 1887 heb ik veel planmatig moeten werken doormiddel van een duidelijke agenda en planningen om zo goed mijn eigen werkprocessen te organiseren om een duidelijke structuur te creëren voor mijn eigen stagevoortgang. De werkprocessen die zijn uitgevoerd varieerden in onderzoeken, organiseren van toernooien en het daadwerkelijk geven van toernooien of activiteiten. Tijdens mijn stagejaar ben ik veel bezig geweest met het werken doormiddel van een jaarplanning, deze taken voerde ik uit op maandag, woensdag en donderdag gedurende het stagejaar bij BeQuick 1887.

Taak :

om effectief te werken tijdens mijn stage bij BeQuick 1887 heb ik mij gehouden aan een paar taken die ik structureel moest volgen. Om goed te werken aan processen binnen de stageorganisatie heb ik planmatig gewerkt via een jaarplanning die samen is geformuleerd met de stagebegeleider, om de jaarplanning goed en op schema te kunnen uitwerken heb ik gewerkt via logboeken en deadlines die zijn samengesteld met de stagebegeleider. De taken die op de jaarplanning waren geformuleerd varieerden van onderzoeken doen naar de tevredenheid van ouders van de jeugdleden, activiteiten organiseren voor de oudere leden en toernooien opzetten voor de jeugd van de vereniging.

Acties :

In het begin van het stagejaar heb ik samen met mijn stagebegeleider een planning gemaakt van wat er word gedaan op de stagedagen, de acties die ik hierin heb ondernomen is een duidelijke planning in de agenda van wanneer welke taken of opdrachten moesten worden uitgevoerd. Tijdens de opdrachten heb ik om de werkprocessen optimaal te laten functioneren mijzelf gehouden aan een logboek, hierin stonden de taken die ik moest afronden en op welke dag dit in de planning stond. Over het totale jaar is er een jaarplanning opgesteld met alle activiteiten die zouden plaatvinden in het jaar en het volgende jaar, door deze jaarplanning kon ik gestructureerd kijken naar wanneer opdrachten en taken moesten worden volbracht met oog op de wens van de organisatie. Om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de gemaakte producten voldoende is heb ik veel feedback gevraagd van de stagebegeleider maar ook van de andere stagairs in mijn stageteam.

Resultaat :

Het opstellen van een jaarplanning resulteerde in een duidelijk overzicht van de taken en opdrachten die ik moest uitvoeren bij mijn stageplek, door dit overzicht kon ik gestructureerd werken aan taken die van mij werden verwacht. Door het werken met een logboek per opdracht had ik voor mijzelf een duidelijke structuur in wat er gedaan moest worden per dag, dit resulteerde in dat de werkprocessen binnen het stagebedrijf goed werden uitgevoerd doormiddel van planningen en communicatie met de stagebegeleider. Ook resulteerde dit in overzichtelijkheid in mijn eigen werk en verminderde dit stress tijdens het drukke stagejaar.

Reflectie :

Ik kijk terug op een leerzaam jaar binnen het stagebedrijf BeQuick 1887, waarin ik veel geleerd heb over het werken in een organisatie die in relatie staat met sport. Als ik terugkijk over het werken in een werkveldgericht team heb ik veel geleerd over de zaken die allemaal komen kijken bij een organisatie als BeQuick 1887. Door het werken met een jaarplanning en logboeken ben ik beter gestructureerd gaan werken in de organisatie, het resultaat hiervan is dat ik meer overzicht heb gekregen in de taken die ik moest uitvoeren maar ook van de kwaliteit van de geleverde producten.

In het begin vond ik het lastig om een planning te maken voor een langere tijd maar door het volgen van duidelijke taken in de planning heeft het mij uiteindelijk goed geholpen omdat het veel duidelijkheid schepte van de producten die moesten worden aangeleverd. Ik ben tevreden over mijn ontwikkeling betreft het planmatig werken en het volgen van duidelijke planningen.  

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1IHshZ4ERkc7pRxbOe-YkkDVnW_mbdsKpgfLt425T6F0/edit#gid=0

Programma leeruitkomst 11 

De student ontwikkelt een professionele beroepshouding en sportkundig vakmanschap door middel van reflectie en het kritisch volgen van ontwikkelingen in het vakgebied. 

Met deze leeruitkomst ben ik al sinds jaar 1 bezig om mezelf te ontwikkelen op mijn professionele beroepshouding en sportkundig vakmanschap. Ik heb vorig jaar ontwikkelpunten voor mijzelf genoteerd die ik gedurende mijn opleiding wil verbeteren op de korte en lange termijn. De volgende punten heb ik genoteerd waarin ik mij dit stagejaar in wou ontwikkelen.

1. Het beter leren plannen en mezelf houden aan een duidelijke en haalbare agenda

2. Meer zelf initiatief durven nemen om zo mijn eigen draai aan de opleiding te kunnen geven

Ik ben dit stagejaar bezig geweest om mijn ontwikkelpunten die ik voor mezelf heb geformuleerd onder ogen te komen en mezelf hierin te verbeteren. Bij punt 1 heb ik geformuleerd dat ik mijzelf wou ontwikkelen in het leren plannen en mezelf houden aan een duidelijke en haalbare agenda. Dit jaar heb ik stage moeten lopen in het werkveld van een sportkundige, hierin kwam ik veel zaken tegen die anders zijn dan in de schoolgebouwen. Er werd van mij verwacht dat ik gestructureerd ging werken doormiddel van jaarplanningen en deadlines voor besprekingen, dit hield in dat ik op de stage duidelijk moest weten wat mijn taken waren en wanneer deze moesten worden afgerond. Door dit jaar te moeten werken met duidelijke planningen heb ik mezelf ontwikkeld op het ontwikkelpunt dat ik vorig jaar voor mezelf heb opgesteld, dit heeft geresulteerd dat het voor mijn eigen ontwikkeling goed is geweest om een jaar lang hiermee in aanraking geweest te zijn om dit ontwikkelpunt eigen te maken en dit voort te zetten in jaar 3.

Dit stagejaar heb ik vaak contact moeten zoeken met mensen waar ik informatie van moest verkrijgen, dit vond ik in het begin van mijn studie nog lastig daarom heb ik voor mezelf een ontwikkelpunt opgesteld die luidt het meer zelf initiatief durven nemen om zo mijn eigen draai aan de opleiding te kunnen geven. Om mijzelf hierin te verbeteren heb ik puur gekeken naar mijzelf als sportkundige en wie ik wil zijn, hierdoor heb ik ten eerste gekozen voor een stage die bij mij paste en dat was Be Quick 1887. Door dit jaar in het werkveld actief te zijn geweest heb ik veel geleerd van wat de rol kan zijn als sportkundige in de verenigingswereld van het amateurvoetbal, ik heb veel gekeken naar de werkzaamheden van mijn stagebegeleider Benjamin Sietsma die actief is als hoofdjeugdopleiding van de vereniging Be Quick 1887. Door in het werkveld actief te zijn geweest dit jaar heb ik meer geleerd over wie ik wil zijn als sportkundige en mijzelf verbeterd op de ontwikkelingspunten die ik vorig jaar heb opgesteld. Door de omstandigheden rondom het Covid-19 virus heb ik dit jaar sommige taken niet kunnen uitvoeren die horen bij de stage, zo waren die plannen om veel grote toernooien te organiseren die op de vereniging zouden worden gehouden.

Door de maatregelen ging dit niet door en werd er van mij verwacht om kritisch te kijken naar de ontwikkeling in het vakgebied om zo creatief te denken aan activiteiten en producten die wel kunnen worden geleverd die passen bij een sportkundige zoals onderzoeken betreft tevredenheid, het ontwikkelen van een passend stappenplan betreft het ledenwerven en het organiseren van interne toernooien voor de jeugd van BeQuick 1887 hierdoor kon ik mijzelf wel ontwikkelen op mijn professionele beroepshouding en sportkundig vakmanschap. 9

Om te kijken of ik mijn ontwikkelpunten goed heb ontwikkeld heb ik gevraagd aan mijn stageteam en personen die dicht bij mij staan om mij feedback te geven over de ontwikkeling die ik heb doormaakt betreft de 2 ontwikkelpunten die ik voor mijzelf heb geformuleerd voor dit stagejaar. Ik heb dit jaar mijzelf zeker ontwikkeld in de punten die ik voor mijzelf heb geformuleerd, ik ben bewust bezig geweest met een duidelijke agenda om zo een duidelijk structuur en overzicht te hebben over mijn eigen werkzaamheden van dit jaar. Ook door het überhaupt kiezen van deze stage heb ik zelf initiatief genomen en niet gekeken naar wat andere doen, dit was voorheen nog een valkuil voor mij omdat ik vaak deed wat andere studenten ook deden en hierdoor niet echt zelf initiatief nam om mijzelf te ontwikkelen als sportkundige. 

Programma Leeruitkomst 12 

De student toont zelfstandigheid, gedrevenheid en leergierigheid en weet wie hij wil zijn als sportkundige.

Voor deze leeruitkomst heb ik dit jaar mijn best gedaan om mijzelf tegengekomen om erachter wie ik wil zijn als sportkundige. Ik heb vorig jaar al kort stage gelopen bij de Gemeente Noordenveld voor het tweede studiejaar op de Hanzehogeschool, dit was een voor mij een leermoment omdat ik er al na kort achter kwam dat dit niet de richting is waar ik naartoe wil als sportkundige. Tijdens mijn tussenjaar heb ik gekeken naar waar mijn passie ligt in de sport en op basis van de passie die ik heb mijn keuze gemaakt om stage te lopen bij BeQuick 1887. Om deze keuze goed te kunnen maken had ik voor mijzelf 2 vragen opgesteld om een goede keuze te kunnen maken.

1. In wat voor omgeving zie ik mijzelf werkend in het werkveld (wat voor type organisatie)

2. Wat vind ik belangrijk tijdens het werken in het werkveld ?

Voordat ik mij ging oriënteren op de stagemarkt heb ik mijzelf deze twee vragen gesteld, de antwoorden waren voor mij vrij duidelijk, op vraag 1 heb ik mijzelf het antwoord gegeven dat ik graag in een omgeving wil werken wat past bij mij, voetbal is mijn passie en de sport die ik zelf beoefen hierdoor werd het voor mijzelf duidelijk dat ik stage wou lopen in een voetbal gerelateerde organisatie. Op vraag 2 moest ik zelf wat langer over nadenken, ik heb voor de studie Sportkunde de MBO opleiding Sport & Bewegen afgerond waar ik veel bezig was met werken in een flexibele omgeving wat ik persoonlijk heel fijn vond. Hierdoor kwam ik erachter dat ik het belangrijk vond om gevarieerde taken te kunnen hebben op stage en veel samen kon werken zoals organiseren van toernooien, het daadwerkelijk uitvoeren en onderzoeken, deze punten kwamen naar voren tijdens mijn sollicitatiegesprek met Benjamin Sietsma. Ik heb dit studiejaar de juiste keuze gemaakt in de organisatie waar ik stage wil lopen en waar ik mijzelf kan ontwikkelen in mijn studie richting sportkundige.

Tijdens het stagejaar ben ik vaak in situaties gekomen waar ik mijzelf heb ontwikkelt op het gebied van zelfstandigheid, tijdens het organiseren van toernooien moest ik zelf de afspraken maken met de vrijwilligers en deze op een professionele manier proberen te leiden. Tijdens het ontwikkelen van het prototype werd er van mij verwacht om contact te leggen met verschillende externe partijen om informatie te vergaren, door deze ervaringen heb ik veel geleerd op het gebied van zelfstandigheid en zelfredzaamheid. De taken die ik heb uitgevoerd om mijzelf hierin te ontwikkelen zijn contact leggen, gesprekken plannen en de taken op de juiste manier verwerken in het prototype doormiddel van benchmarks. Door dit jaar in het werkveld van een sportkundige te mogen meelopen heb ik meer geleerd over wie ik wil zijn als sportkundige, ik vind het belangrijk om in sport gerelateerde omgeving werkend te zijn met mensen of in teamverband. Ik ben erachter genomen dat ik veel voldoening haal uit activiteiten te organiseren en te coördineren, tijdens mijn mbo jaren vond ik dit ook al heel leuk om te doen en bij Bequick heb ik dit kunnen uitvoeren uit de naam van Bequick.

Tijdens de dagen van de evenementen ben ik gedreven bezig geweest om het proces goed te laten verlopen, zoals zorgen dat elke vrijwilliger weet wat zijn taak is en natuurlijk de kinderen te enthousiasmeren. Tijdens evaluatiemomenten met Benjamin heb ik de feedback op een leerzame manier op me genomen om mijzelf te verbeteren in mijn ontwikkeling als sportkundige, Benjamin had een feedbackpunt dat ik op sommige momenten beter kon communiceren en werken met een strakkere planning. Met dit advies ben ik aan de slag gegaan om mijzelf te ontwikkelen als een professionele sportkundige, dit resulteerde in dat er meer kwaliteit kwam in de communicatie en producten die moesten worden uitgevoerd. Ik kijk terug op een zeer leerzaam jaar dat mij beter heeft gevormd als sportkundige. 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin