Ik als Sportkundige
Tijdens de opleiding Sportkunde heb ik me op zowel persoonlijk als professioneel vlak enorm ontwikkeld. Gedurende deze periode heb ik tal van nieuwe vaardigheden en kennis opgedaan, zowel op inhoudelijk gebied als in mijn interactie met anderen. Ik kan met trots zeggen dat ik niet alleen vakinhoudelijk ben gegroeid, maar ook op sociaal vlak sterker ben geworden. Mijn communicatieve vaardigheden, samenwerking met anderen en het vermogen om mezelf in verschillende situaties professioneel op te stellen, zijn aanzienlijk verbeterd.
LoLu 1: Sportkundige identiteit De sportkundige geeft op een onderzoekende, ondernemende en systematische wijze sturing aan zijn eigen professionele identiteit op basis van reflectie en kennis en ervaringen van anderen en draagt op deze wijze bij aan de ontwikkeling van zichzelf en van andere professionals en het vakgebied.
Reflectie
Gedurende mijn studie Sportkunde heb ik me niet alleen op inhoudelijk vlak ontwikkeld, maar ook op persoonlijk en professioneel gebied. Ik heb geleerd om theorie en praktijk met elkaar te verbinden, wat mij heeft geholpen mijn passies en ambities duidelijker te definiëren. Wat vooral opvalt tijdens mijn studie is mijn groei in zelfstandigheid, mijn vaardigheden in het managen en organiseren van projecten, en mijn passie voor het stimuleren van beweging.
In het eerste jaar van mijn studie ontwikkelde ik al een sterke interesse in het bevorderen van vitaliteit en beweging, wat tot uiting kwam in het vak Vitality@work. Dit vak opende mijn ogen voor de rol die ik als sportkundige kan spelen in het bevorderen van een gezonde leefstijl binnen organisaties. Het was hier dat mijn passie voor het stimuleren van beweging begon te groeien. Ik zag de impact van kleine, maar doeltreffende interventies op de vitaliteit van werknemers en hoe beweging bijdraagt aan zowel fysiek als mentaal welzijn.
Daarnaast volgde ik in het eerste jaar het vak Eventmanagement, wat mij niet alleen waardevolle kennis over het organiseren van evenementen bijbracht, maar ook praktische ervaring in het plannen en uitvoeren van projecten. Dit vak leerde mij hoe ik grote groepen kon motiveren en enthousiasmeren, en hoe ik organisatorisch sterk moest staan om een succesvol evenement te realiseren. De combinatie van deze vakken gaf mij een breed scala aan vaardigheden die mij later goed van pas kwamen.
In mijn derde jaar besloot ik de minor Da Vinci te volgen, waarin zelfstandigheid een belangrijk thema was. Gedurende deze minor mocht ik zelf een project bedenken en uitvoeren, wat mij de ruimte gaf om mijn eigen ideeën te ontwikkelen en te realiseren. Dit was een waardevolle ervaring, waarin ik zowel mijn organisatorische vaardigheden als mijn vermogen om zelfstandig te werken verder heb ontwikkeld. Mijn project binnen de minor richtte zich op vitaliteit op de werkvloer, waarbij ik passende interventies ontwikkelde voor deze specifieke doelgroep zoals ik eerder heb gedaan bij het vak Vitality@Work. Deze ervaring versterkte mijn interesse in het bevorderen van gezondheid en vitaliteit in professionele omgevingen, en het leerde mij hoe ik interventies op maat kon maken voor verschillende situaties.
In mijn afstudeerjaar kwam alles samen in de organisatie van een beweegweek in de Zuiderflat, een evenement waar ik zowel de organisatorische als de inhoudelijke verantwoordelijkheid droeg. Het plannen van deze week vergde van mij zowel zelfstandigheid als een scherp inzicht in de behoeften van de doelgroep. Ik had te maken met de complexiteit van het coördineren van verschillende activiteiten, het managen van een team en het betrekken van diverse partijen. De beweegweek werd een concreet voorbeeld van hoe ik mijn opgedane kennis en ervaring uit eerdere jaren heb kunnen toepassen. Het was niet alleen een praktische uitdaging, maar ook een kans om te reflecteren op mijn eigen functioneren als sportkundige en organisator.
Gedurende dit proces heb ik mijzelf zowel op persoonlijk als professioneel vlak verder ontwikkeld. Ik ben zelfstandiger geworden in mijn handelen en ben beter geworden in het plannen, managen en organiseren van projecten. Daarnaast heb ik geleerd om strategisch na te denken over de vraagstukken die zich voordoen, en daarbij altijd evidence-informed te werk te gaan. Dit betekent dat ik beslissingen heb genomen op basis van kennis en ervaring van anderen, maar ook mijn eigen reflecties en analyses hierbij heb betrokken. Bij iedere stap heb ik kritisch gekeken naar de effectiviteit van mijn keuzes en of ze het gewenste resultaat opleverden.
Reflecterend op deze leerervaringen besef ik dat ik een aantal kernkwaliteiten heb ontwikkeld die mijn functioneren als sportkundige sterk hebben beïnvloed. Mijn vermogen om te werken vanuit de praktijk, te leren van feedback en samenwerking zijn daar enkele voorbeelden van. Mijn ontwikkeling als sportkundige wordt gekarakteriseerd door de manier waarop ik praktische uitdagingen heb geanalyseerd en opgelost.
Deze reflectie heeft mij niet alleen geholpen te zien hoe ver ik ben gekomen, maar heeft ook mijn visie op sport en bewegen verder gedefinieerd. Ik zie nu beter hoe ik mijn passie voor het stimuleren van beweging kan inzetten in verschillende contexten, zowel op het werk als in de maatschappij. Dit vormt de basis voor mijn toekomst als sportkundige, waarin ik met enthousiasme, kennis en ervaring verder kan bijdragen aan de vitaliteit en het welzijn van anderen.
De Toekomst
Sinds september werk ik als penitentiair inrichtingswerker bij de PI Veenhuizen, waar ik 52 gedetineerden begeleidt en mentor ben van 8 gedetineerden. Deze functie biedt mij de kans om mijzelf verder te ontwikkelen in het werken met een bijzondere doelgroep waarbij het vooral gaat over communicatie en in het contact staan met deze doelgroep.
Binnen de PI Veenhuizen is er de functie van Instructeur Lichamelijke Opvoeding (ILO), die perfect aansluit bij mijn ambities. Als ILO´´ er begeleid je gedetineerden bij sportactiviteiten, organiseer je evenementen en draag je bij aan het bevorderen van een gezonde leefstijl voor zowel gedetineerden als medewerkers. Ik heb met mijn leidinggevende gesproken over deze functie, en vanaf oktober komt er een vacature vrij waar de organisatie mij graag voor ziet.
Mijn doel als ILO'er is om een positieve bijdrage te leveren aan de gezondheid van zowel gedetineerden als medewerkers. Ik wil mensen helpen om een actieve en gezonde levensstijl te omarmen en hen ondersteunen op zowel fysiek als mentaal vlak. Hierbij merk ik op dat er tot nu toe relatief weinig wordt gedaan om medewerkers te stimuleren in hun gezondheid, terwijl dit een cruciaal onderwerp is voor de organisatie. Het bevorderen van gezondheid onder medewerkers kan niet alleen bijdragen aan het werkplezier, maar ook het ziekteverzuim effectief verminderen. In de toekomst wil ik mezelf blijven ontwikkelen als sportkundige, mijn kennis verder uitbreiden en zo een waardevolle bijdrage leveren aan het welzijn van alle betrokkenen binnen de organisatie.