Leeruitkomsten

(programma) leeruitkomsten

op deze pagina staan vier verschillende programma leeruitkomsten waaraan voldaan moet worden in het eerste jaar van de opleiding sportkunde aan de Hanzehogeschool. Eerst volgt er een beschrijving van de PLU waarop er beschreven wordt op welke manier ik deze bezit 

Leeruitkomst 11

Programma leeruitkomst: De student kan op basis van eigen ervaringen en kennisbronnen qua tijd voor-, in- en naast de opleiding, beschrijven welke ontwikkeling is doorlopen naar het huidige niveau van een professionele beroepshouding en sportkundig vakmanschap (LU11)

Situatie :

De ontwikkeling die ik heb doorlopen om te werken richting een professionele beroepshouding en sportkundig vakmanschap.

Taak :

om te werken aan een goede beroepshouding en sportkundige vakmanschap heb ik een paar punten geformuleerd die ik heb ontwikkeld in het afgelopen jaar zoals communicatie, het formuleren van professionele HBO niveau verslagen en professioneel vakmanschap betreft afspraken maken met opdrachtgevers of docenten. en kennis werven doormiddel van deskresearch op het internet. 

Acties :

In blok 1.1 van het schooljaar heb ik bij het vak Sportevenement een evenement georganiseerd voor een specifieke doelgroep. Ik heb dit vak afgenomen bij Visio de Brink in Vries een zorghuis voor meerdervalide mensen. Om in contact te komen met deze organisatie heb ik een formele mail gestuurd waarbij ik zakelijk contact heb gezocht met de organisatie over het doel van de opdracht en of ik samen met mijn projectgroep deze kon uitvoeren bij Visio de Brink. Tijdens het eerste gesprek met Visio de Brink kwam ik in mijn Hanze kleding om een professionele uitstraling af te geven bij de werknemers. Tijdens deze vergadering heb ik duidelijke afspraken gemaakt over de werkwijze waarop ik aan de slag wou zoals vergaderingen plannen en de manier van communicatie. Hierbij nam ik de wensen en behoeftes van de werknemers duidelijk mee tijdens het proces. Tijdens Blok 1.2 ben ik bezig geweest met het vak Organisatieadvies, deze heb ik uitgevoerd bij voetbalvereniging V.V. Actief in Eelde samen met een studiegenoot. Tijdens het maken van het organisatieadvies ben ik bezig geweest met het formuleren van de interne analyse van deze vereniging, dit heb ik gedaan aan de hand van het AKB-model waarin alle factoren van de interne organisatie in kaart worden gebracht zoals het bestuur, de cultuur, en het beleid etc.. Tijdens het maken van de interne analyse heb ik verschillende manieren van bronnen gebruikt die ik zelf heb onderzocht. Bronnen die ik heb gebruikt om en duidelijke interne analyse te formuleren zijn interviews afnemen met sleutelpersonen van deze organisatie, gesprekken voeren met personen uit het bestuur, observaties afnemen betreft accommodatie, trainingen en trainers en een enquête afgenomen bij zoveel mogelijk leden van de vereniging om zo een duidelijk beeld te krijgen van de vereniging. ook heb ik voor de externe analyse kennis moeten werven van de organisatie. Dit heb ik gedaan door goed online deskresearch te doen om zo de nodige kennis te vergaren die nodig was om een goede externe analyse te schrijven. 

Resultaat :

In blok 1.1 tijdens het vak Sportevenement had ik in mijn projectgroep de rol dat ging over de communicatie met de opdrachtgever, het regelen van vervoer en het reserveren van de ijsbaan. Door veel contact te hebben gehad met de opdrachtgever kreeg ik veel nuttige informatie binnen die ik samen met mijn projectgroep kon gebruiken om een goed evenement neer te zetten. Het contact ging veel via de mail maar ook zorgde ik voor face to face afspraken met de organisatie om onze voortgang goed te bespreken. Dit resulteerde in een fijne samenwerking waarin de organisatie ons veel wou helpen met de opdracht. Bij het vak Organisatieverandering heb ik voor het schrijven van de interne analyse veel gebruik gemaakt van bronnen die mijn interne analyse ondersteunt waardoor het ook voelbaar was bij de personen uit het bestuur tijdens ons gesprek bij de organisatie. ook heb ik veel geleerd over het kennis werven doormiddel van deskresearch. de dingen die ik heb geleerd zijn hoe veel informatie je kan vinden doormiddel van het onderzoeken en opzoeken op het web, zoals wetenschappelijke artikelen. 

Reflectie :

Ik heb mijzelf tijdens deze blokken veel ontwikkeld wat betreft professionele communicatie met opdrachtgevers. Ik heb geleerd hoe ik een zakelijke mail kan opzetten waaruit uiteindelijk ook de opdracht kwam bij Visio de Brink. Bij het vak Organisatieadvies heb ik in de lessen veel geleerd over het onderzoeken van bronnen en het formuleren van een organisatieadvies. Ik heb geleerd dat het belangrijk is voor een HBO niveau verslag om de teksten te onderbouwen met bronnen. Ik heb tijdens het maken van de interne analyse ook veel geleerd over het "mappen" van stukken tekst zodat het een duidelijk opbouw heeft. Dit is tot stand gekomen door de lessen Organisatieadvies die ik dat blok heb gevolgd. Ook heb ik veel meer nauwkeurig gekeken naar zinsopbouw en ABN Nederlands zodat het verslag goed op HBO niveau is geformuleerd. 

bewijslast : 

Leeruitkomst 11 

Programma leeruitkomst: De student kan aangeven op basis van (internationale) ontwikkelingen in het vakgebied van de sportkundige waarin nog verdere persoonlijke ontwikkeling wenselijk en mogelijk is (LU11)

Situatie :

Om mijzelf te ontwikkelen moet ik realistisch kijken naar welke punten ik nog verder moet ontwikkelen om later op een professionele manier als sportkundige te werk kan in het werkveld.

Taak :

punten waaraan ik me dit jaar wou ontwikkelen was het beter leren plannen zodat ik zelf meer controle zou hebben over mijn voortgang tijdens dit jaar. Een ander ontwikkelingspunt die ik voor mezelf wil verbeteren is een professionele houding naar werkgevers doormiddel van mezelf goed voor te bereiden, houding richting werkgevers en professionele communicatie via de mail in ABN nederlands en informatie opgezocht over vakgebieden in de maatschappelijke waarde van de sport. 

Acties :

De acties die ik heb ondernomen om tot een wenselijke ontwikkeling te komen zijn voor het plannen, een duidelijke agenda opstellen waarbij ik dagen heb genoteerd waarop ik bezig wou voor bepaalde opdrachten. De acties die ik heb ondernomen om mezelf te ontwikkelen op het punt professionele houding is om mezelf optijd voor te bereiden op gesprekken van werkgevers in het werkveld. Om in aanraking te komen voor gesprekken met werkgevers heb ik goed gekeken naar hoe ik mijn mails naar de werkgevers heb geformuleerd. Hierbij heb ik gekeken naar juiste zinsopbouw en goede spelling. ook heb ik gekeken naar vakgebieden wat mij interesseert dat in de maatschappelijke waarde ligt van de opleiding.  

Resultaat :

Doordat ik een duidelijke agenda heb opgesteld over wanneer ik bezig wou met opdrachten gaf dit mij veel rust omdat ik gestructureerd aan het werk was met de opdrachten. Door mijzelf aan een haalbare en overzichtelijke planning te houden had ik ook een duidelijk beeld wanneer er deadlines waren en hoeveel tijd ik nog had om opdrachten af te ronden. Doordat ik gestructureerd ging werken kon ik mij ook goed voorbereiden op gesprekken met werkgevers in het werkveld. Omdat ik nu kritisch ben gaan kijken naar mijn eigen mails naar opdrachtgevers met betrekking tot goede zinsopbouw en de juiste spelling heb ik hier goede stappen in gemaakt om te werken naar mijn wenselijke ontwikkeling. door informatie te hebben opgezocht over vakgebieden ben ik uitgekomen bij de buurtsportcoach. Een buurtsportcoach verbind mensen doormiddel van sport wat in de maatschappelijke kant ligt van de opleiding sportkunde. 

Reflectie :

Als ik terugkijk op de stappen die ik heb gemaakt om tot mijn wenselijke ontwikkeling te komen heb ik veel geleerd over gestructureerd werken aan opdrachten. Doordat ik mezelf hou aan een overzichtelijke agenda kan ik beter professioneel bezig met taken die ik heb moeten uitvoeren zoals opdrachten of tentamens. Ook heb ik mezelf ontwikkeld op de professionele houding richting werkgevers. Doordat ik heb gewerkt aan professionele mails en communicatie ben ik snel uitgenodigd om op gesprek te komen bij Be Quick voor de stage van volgend jaar. Omdat ik mezelf goed heb voorbereid voor het gesprek heb ik een nu mijn stageplek weten te krijgen bij Be Quick 1887 waar ik in September mee ga beginnen. Ook ga ik in deze stage bezig met de maatschappelijke rol die Be Quick op zich neemt in de gemeente Haren wat inspeelt op de keuze die ik heb gemaakt om mijzelf te richten op de maatschappelijke kant van een sportkundige. 

Bewijslast :  

Leeruitkomst 12

Programma leeruitkomst: De student kent en heeft verschillen ervaren tussen personen voor wat betreft internationale en interculturele oriëntatie, ethiek in een sportcontext (LU12)

Situatie :

In jaar 2 heb ik deelgenomen aan de Great Run, Dit was een week waarin de Hanze hogeschool samen met twee Duitse hogescholen samen groepen gingen maken waarbij wij als studenten werden ingedeeld in groepen die gemixt waren tussen de Duitse hogeschool en de Hanze.

Taak :

Tijdens deze week werd ik in team 7 geplaatst waarbij ik samen met 3 Nederlandse studenten en 2 Duitse studenten verschillende opdrachten moest uitvoeren die na een flitscollege zichtbaar was. De opdrachten waren heel verschillende waarbij het uiteindelijke doel was om goed te kunnen samenwerken met internationale studenten. De opdrachten waren allemaal in verband met het organiseren van een bestaand evenement in een ontwikkelingsland. Hierbij moest ik ook rekening houden met de ethische problemen die kunnen voorkomen bij zon evenement. 

Acties :

In het begin van de week werd ik in een groep geplaatst met 2 internationale studenten. Om ervoor te zorgen dat er een goede communicatie was tussen de Nederlandse studenten en de Duitse studenten is er een groepsapp gemaakt waarin ik in het Engels communiceerde met de Duitse studenten. wat ik vooral merkte qua verschil tussen de Duitse en Nederlandse studenten was de beheersing van de Engels taal, dit merkte ik door de uitspraak van Engelse woorden en ook de manier van vertellen in het Engels wat de Duitse studenten beter beheerste. Ook heb ik gemerkt dat de Duitse studenten een andere visie en een andere manier van formuleren hadden in vergelijking met de Nederlandse studenten, dit merkte ik aan de opbouw van de opdrachten wat de Duitse studenten korter en specifieker deden. het verschil tussen de Duitse en Nederlandse studenten is dat er in mijn beleving bij de Duitse studenten meer aandacht zit in het opstellen van professionele verslaglegging. Om goed te werk te kunnen gaan met de verschillende opdrachten was er een duidelijke taakverdeling gemaakt aan het begin van elke dag zodat elke student duidelijk wist wat er van deze persoon verwacht werd. Tijdens de opdrachten was er een videocall met de groep waarbij we de opdrachten gingen bespreken. De taal waarin ik heb gecommuniceerd tijdens de videocall met de internationale studenten was in het Engels. Ook heb ik nagedacht over ethische problemen die tijdens de great run in een ontwikkelingsland waarbij ik rekening hield met andere culturen en andere geloven. 

Resultaat :

Door in het Engels te communiceren met de Duitse studenten kon er een goede taakverdeling worden gemaakt. Er werd aan het eind van de opdrachten weer besproken met de groep of er nog iets extra moest worden gedaan voor de opdrachten. Hierdoor kon iedereen van het team kijken of er nog verbeteringen in de opdracht moest en konden we feedback op elkaars werk geven. Door de groepsapp die was aangemaakt konden we snel en duidelijk nieuwe taken verdelen zodat we weer snel aan de slag konden met de volgende opdrachten. Door veel te bespreken met zowel de Nederlandse en de Duitse studenten maakten we de opdrachten optijd af zodat de deadlines werden gehaald. Uiteindelijk werden we met ons team 4de van alle groepen die deelnamen aan de Great Run.

Reflectie :

Ik kijk terug op een leerzame week waarin ik mijzelf heb ontwikkeld in het communiceren met internationale studenten in de Engelse taal. Het was voor mijzelf nieuw om op deze manier opdrachten te maken omdat iedereen vanuit huis de opdrachten aan het maken waren. Ik heb geleerd om duidelijke taken te verdelen en uit te voeren met internationale studenten die de Nederlandse taal niet beheersen. De samenwerking was prettig met de internationale studenten omdat iedereen van onze groep elke dag intensief bezig was met de taken die moesten worden uitgevoerd. Ik heb deze week als een leuke en leerzame week ervaren waarin ik veel heb geleerd over samenwerken met internationale studenten en de manier van specifiek formuleren van de opdrachten. Ook vond ik het leuk omdat het anders is om met internationale studenten te werken waar ik nog niet veel ervaring in had. 

Bewijslast :  


Leeruitkomst 12 

Programma leeruitkomst: De student is in staat op basis van verzamelde informatie van anderen een eigen professioneel persoonlijk ontwikkelplan samen te stellen en uit te voeren voor de korte en lange termijn in de sport(opleidings)wereld (LU12)

Situatie :

het verzamelen van feedback van verschillende personen om zo duidelijk een ontwikkelingsplan te kunnen samenstellen en uitvoeren voor op de korte en de lange termijn tijdens mijn studiejaren. Hierin heb ik 2 punten geformuleerd waarin ik mijzelf wil ontwikkelen

  • Het beter leren plannen en mezelf houden aan een duidelijke en haalbare agenda
  • Meer zelf initiatief durven nemen om zo mijn eigen draai aan de opleiding te kunnen geven

Taak :

De taak aan mij was om bewuster bezig te houden met mijn persoonlijke ontwikkeling. Door het stellen van haalbare doelen is dit wel degelijk gelukt. Ik herkende aan mijzelf dat ik vaak heel chaotisch was omdat ik vaak niet alles scherp had gepland. Mijn andere leerdoel die ik mezelf heb opgelegd is het meer initiatief nemen binnen de opleiding. Ik deed voorheen altijd wat er van mij werd gevraagd zonder dat ik keek wat ik graag wou. Ik durfde dit vaak niet te bespreken maar zie nu in dat er veel mogelijk is zolang ik maar zelf hier actie in zou ondernemen.

Acties :

Acties die ik heb ondernomen om te werken aan mijn eerste ontwikkelingspunt is het beter leren plannen en mezelf houden aan een duidelijke en overzichtelijke agenda. Ik heb hier aan gewerkt door realistische doelen voor mezelf te stellen betreft opdrachten en projecten. Zo heb ik planningen gemaakt voor wanneer ik bezig wou met verschillende opdrachten en hoelang ik hier mee bezig wou. Hierdoor was ik minder gestrest en kreeg ik meer rust in mijn hoofd om te werken aan de opdrachten. Mijn andere ontwikkelingspunt ging over meer zelf het initiatief nemen om mijn eigen draai te geven aan de opleiding. De acties die ik heb ondernomen om zelf initiatief te nemen is het kijken naar mijzelf en niet naar anderen. Ik ben opzoek gegaan naar wat ik leuk vind en heb niet gekeken naar wat anderen leuk vinden of gaan doen om zo het beste uit mezelf te halen in wat ik graag wil bereiken met de opleiding.

Resultaat :

Doordat ik beter ben gaan plannen en me heb gehouden aan een duidelijke agenda heb ik meer rust gekregen en beter leren werken aan schoolopdrachten. Door de acties die ik heb ondernomen voel ik mij meer op me plek binnen de opleiding en heb ik een positieve mindset gekregen over hoe ik het beste te werk kan gaan. Mijn tweede ontwikkelingspunt ging over het meer zelf initiatief nemen. Doordat ik alleen heb gekeken naar wat ik graag wil doen heb ik bewustere keuzes gemaakt binnen de opleiding wat beter is voor mij als student. De bewuste keuze die ik heb gemaakt is dat ik naar mijzelf moet kijken. Voorheen heb ik bijvoorbeeld mijn stage gekozen omdat een goede vriend dit ook deed wat resulteerde in dat ik de stage niet heb afgerond omdat dit niet bij mij paste. Nu ik zelf bewuste keuzes heb gemaakt voor mijn eigen studievoorgang en ontwikkeling heb ik mijn stage voor volgend jaar zelf gekozen waar ik nu veel zin in heb om op mijn nieuwe stageplek te gaan werken waarin ik mijn ambities verder kan ontwikkelen zoals de het werken in de maatschappelijke rol binnen de organisatie. 

Reflectie :

Ik heb veel geleerd over de keuzes die ik voorheen heb gemaakt en waarin dit resulteerde. Doordat ik nu meer naar mezelf kijk en niet naar anderen weet ik dat de keuzes die ik nu maak keuzes zijn waar ik helemaal achter sta. Ook wat betreft het plannen van opdrachten heb ik veel geleerd. Ik heb nu voor mezelf meer de tijd om beter te werk te gaan voor opdrachten of projecten binnen de opleiding en dit geeft mij meer rust en minder stress.

Korte termijn :

De ontwikkeling voor de korte termijn zie ik positief in. Ik heb van een negatieve eigenschap namelijk het niet goed leren plannen een positieve draai gegeven. Ik ben nu serieuzer bezig met school en dat wil ik nog meer gaan ontwikkelen.

Lange termijn :

Voor de lange termijn heb ik mezelf ontwikkeld omdat ik nu alleen nog maar kijk naar waar mijn ambities liggen en niet waar die van andere liggen. Dit gaat mij helpen om zelf bewustere keuzes te maken binnen de mogelijkheden die de opleiding te bieden heeft. Zo ga ik volgend jaar stage lopen bij Be Quick wat echt bij mij past. In deze keuze heb ik met niemand contact gehad maar puur gekeken naar waar mijn eigen ambities liggen en dat is het werken aan de maatschappelijke kant van de 3 verschillende waardes binnen de opleiding sportkunde. 

Bewijslast : 


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin