Reflectie Blok 1.1
Sportevenement
Tijdens het Vak Sportevenement moest ik samen met een projectgroep een sportevenement organiseren voor een bepaalde doelgroep. Ik heb samen met mij projectgroep dit evenement georganiseerd bij de Visio de Brink in Vries. Tijdens dit vak heb ik veel geleerd over het communiceren met de opdrachtgever. Wat ik ook heb geleerd tijdens dit vak was om te werken met meervalide mensen wat een hele uitdaging is. Het uiteindelijke evenement heeft plaatsgevonden op de ijsbaan bij Kardinge in Groningen. Tijdens deze dag waren wij verantwoordelijk voor een goed verloop van de dag en moest ik er dus voor zorgen dat alles goed geregeld en voorbereid was. Mijn rol in het projectgroepje was de Coördinator dus heb ik ervoor gezorgd dat alles vlekkeloos zou verlopen en naar mijn mening is dit gelukt ! Dit vak kan worden gekoppeld van LU1 : De student analyseert en diagnosticeert complexe praktijkvraagstukken die relevant zijn voor een specifieke sportkundige beroepscontext door informatie vanuit verschillende wetenschappelijke en praktijkbronnen te benutten. & LU3 : De student coördineert, in afstemming met relevante stakeholders, sport- en beweegprojecten en - programma's en werkt multidisciplinair samen.
SK1 : Sociologie
Dit
vak bevatte stof over het ontstaan van de huidige sportwereld. Ik vond dit vak
erg leerzaam omdat alle waardes van sport hierin terugkwamen namelijk de
economische waarde, de gezondheidswaarde en de maatschappelijke waarde. Tijdens
de werksessie gingen we bezig om de stof goed in ons op te nemen. De toetsing
van dit vak was een theoretisch tentamen. De PLU die hierin behandelt zijn, PLU1: Student begrijpt op
welke wijze de belangrijkste filosofische, historische en sociologische
concepten en theorieën van invloed zijn op het ontstaan en de ontwikkeling van
sport en sportwereld. PLU11:De student ontwikkelt sportkundig
vakmanschap door duiding te kunnen geven aan de definitie van sport, de rol die
sport speelt in de samenleving en de ethische en interculturele aspecten die
hier bij komen kijken.
Sport & Identiteit
Tijdens het vak Sport & Identiteit moest ging het over om gericht te gaan kijken naar de professionele (beroeps-) identiteit van de student. De colleges waren allemaal gericht op de 3 waardes van sport, dit zijn de economische waarde, gezondheidswaarde en de maatschappelijke waarde. In de colleges moest ik samen met een groepje een training organiseren voor andere klasgenoten die hieraan deelnamen. De toetsing van dit vak was een digitaal product die ik moest presenteren aan 4 klasgenoten. De PLU die hierbij centraal staan zijn PLU4 : De student begeleidt (samen met anderen) sportactiviteiten en handelt hierin op basis van het doel van de activiteit, de aard van dit type activiteit en kenmerken van de doelgroep. De student past basiskennis op het gebied van didactiek, pedagogiek en fysiologie toe om te komen tot een passende en veilige beweegactiviteit. PLU12 : De student onderzoekt de eigen sporthistorie en verklaard wat de eigen sportkeuzes voor betekenis hebben voor wie hij/zij wil zijn als sportkundige. De student ervaart verschillende sportvormen en toont nieuwsgierigheid en gedrevenheid in het zoeken naar betekenis van verschillende sportvormen voor het vakgebied van de sportkundige.
MFA
Bij het vak MFA heb ik geleerd wat je moet doen bij situaties waar je hulp bij moet verlenen. De college's waren allemaal in praktijk vorm, hier leerde we hoe je een verband moesten leggen, Iemand kon reanimeren met een AED, een in de stabiele zijligging legen en de heimlich. We kregen les in het helpen van iemand die in gevaar is. Het belangrijkste was je eigen veiligheid, dit werd ook erg duidelijk verteld. De toetsing van dit vak draaide om een theoretische toets en een praktijk tentamen, waarbij ik moest reanimeren, mond op mond beademing en een aangewezen casus van de praktijk examinator.