Blok 1.4
Vitality@Work
Bij dit vak werd er gewerkt in viertallen waarbij ik een
korte stage moest lopen bij het bedrijf Webhelp in Groningen. Het doel van dit
project was om de vitaliteit van een bedrijf te onderzoeken en hier op in te
spelen. De manieren om tot een geslaagd vitaliteitsprogramma te komen zijn
onderzoek doen naar theoretische manieren van hoe wij als groep de werknemers
van Webhelp kunnen helpen om vitalere werknemers te krijgen. Tijdens het project
hebben we observaties gedaan op de locatie en hebben we een enquête verspreid
onder de werknemers om zo draagvlak te creeren van de wensen en behoeften van
de werknemers. We moesten een vitaliteitsprogramma ontwerpen dat inspeelt op
multi-level van verschillende interventies. De toetsing van dit vak was een
video van wat wij hebben gedaan bij de organisatie en vervolgens een
presentatie op het symposion dat door de Hanze werd georganiseerd. De PLU die
hierbij verbonden waren zijn, LU1: De student analyseert en diagnosticeert
complexe praktijkvraagstukken die relevant zijn voor een specifieke
sportkundige beroepscontext door informatie vanuit verschillende
wetenschappelijke én praktijkbronnen te benutten. LU2 : De student ontwerpt en ontwikkelt middels
toegepast onderzoek, oplossingen voor complexe praktijkvraagstukken die passend
zijn voor een specifieke sportkundige beroepscontext en speelt daarbij in
op kansen en trends.LU9 : De student evalueert en adviseert op
basis van de
huidige ontwikkelingen en state-of-the-art kennis over de strategie en
beleid van sport- en beweegorganisaties en -programma's.
Sport & Actieve leefstijl
Bij
dit vak stond het begeleiden van iemand waarvan je een trainingsplan maakte
centraal. De eerste stappen die ik moest zetten om dit vak goed te kunnen
uitvoeren was een klant zoeken die ik zou gaan begeleiden het aankomende blok. Om
een goed plan te kunnen schrijven heb ik eerst testen moeten uitvoeren met de
klant om zo erachter te komen wat voor oefeningen ik in de trainingen zou
verwerken. Ik heb voor dit vak een verslag geschreven en uiteindelijk met de
klant de training uitgevoerd op de Hanze. De toetsing voor dit vak was het
verslag en de uiteindelijke training die ik moest geven aan mijn klant.
Gedragsverandering
Dit vak ging over gedragsverandering en de verschillende methode van dit onderwerp. Tijdens de lessen kregen we veel voorbeelden over verschillende manieren van gedragverandering zoals nudging, dit een is manier om mensen onbewust te beinvloeden zoals met loopstickers bij bedrijven. Dit vak kon ik goed koppelen aan het vak Vitality@Work waar ik verschillende manieren van gedragsverandering heb toegepast. De toetsing voor dit vak was een theoretisch tentamen aan het eind van Blok 1.4