Reflectie Blok 1.2
Organisatieadvies
Dit vak stond in het teken van het schrijven van een adviesrapport voor een sportvereniging. Ik heb dit vak samen met een studiegenoot gedaan bij v.v.Actief in Eelde-Paterswolde. Ik heb tijdens de lessen veel geleerd over de manier van onderzoeken en de verschillende methodes die je kon toepassen voor het schrijven van een organisatieadvies. Ook heb ik veel geleerd over het formuleren van de interne en externe analyse van de organisatie doormiddel van het AKB-model en de DESTEP. De PLU die hieraan verbonden waren zijn, PLU1: De student analyseert en diagnosticeert complexe praktijkvraagstukken die relevant zijn voor een specifieke sportkundige beroepscontext door informatie vanuit verschillende wetenschappelijke én praktijkbronnen te benutte. PLU2: De student ontwerpt en ontwikkelt middels toegepast onderzoek, oplossingen voor complexe praktijkvraagstukken die passend zijn voor een specifieke sportkundige beroepscontext en speelt daarbij in op kansen en trends. PLU9: De student evalueert en adviseert op basis van de huidige ontwikkelingen en state-of-the-art kennis over de strategie en beleid van sport- en beweegorganisaties en -programma's. PLU10: De student hanteert de beleidscyclus met als doel het implementeren, borgen van de kwaliteit en de continue (door)ontwikkeling van sport- en beweegprogramma's.
Sport & Technisch kader
Bij het vak Sport & Technisch kader was het doel om te gaan observeren bij de sportvereniging waar je ook je organisatieadvies schreef. De observaties gingen we uitvoeren bij de trainers van de vereniging om zo te gaan kijken naar de sterke punten en de verbeterpunten. Het ging om alle aspecten binnen het trainerschap zoals de didactiek, variatie binnen oefeningen, het niveau en heel belangrijk de manier van coachen en de omgang met spelers. Wij deden deze observaties zonder dat de trainers zich hiervan bewust waren om een zo realistisch te kunnen observeren. Dit vak werd uiteindelijk getoetst doormiddel van een training waar de punten uit de observaties in terugkwamen. De PLU die hieraan verbonden waren zijn, PLU4: De student ontwerpt en begeleidt trainingen van sportteams of -groepen en handelt hierin op basis van het technisch beleid van de sportaanbieder en sportbond, doel van de training, kenmerken van de sporttak en kenmerken van de doelgroep. PLU8: De student neemt het initiatief tot het leggen van nieuwe verbindingen binnen de sportaanbieder, waarbij relevante kennis gedeeld wordt die impact heeft op het nastreven van een veilig en positief sportklimaat.
SK2 : Management & Organisatie
Aan de hand van hoor- en werkcolleges werd de inhoud van het vak Management & Organisatie uitgelegd. in de werksessie gingen we veel bezig met casussen die ons een beter beeld zouden geven van dit vak. We moesten onze uitkomsten aan het eind van de les presenteren en gaven de klasgenoten elkaar feedback op hun werk. De toetsing van dit vak was een theoretisch tentamen aan het einde van Blok 1.2.